5.11.2017

Viikko 44/2017: Päänvaivaa ortostaattisista sykkeistä & iloa M&M Kuntotalon lahjakortista

Viikon yhteismäärät

Juoksu: 32,32 km / 3 h 54 min
Uinti: 1 km / 45 min
Lihasharjoitus: 40 min
Lihashuolto: 30 min
Harjoitusminuutit yht (pl. huolto): 319 min

Huomioita viikosta

Ortostattisten sykkeiden mittaaminen on minulle melko uusi juttu. Oikeastaan aloitin niiden mittaamisen ja tilastoimisen vasta tämän blogin myötä. Yleinen ohje on, että alle 20 on hyvä ortostaattinen syke. Kehon palautuessa harjoituksesta ortostaattinen syke voi olla yli 20, mutta hyvän palautumisen myötä se laskee takaisin 20:n alapuolelle. Jos ortostaattinen syke on jatkuvasti yli 20, se saattaa viitata ylirasitustilaan.

Kaikki tähän asti blogiin tilastoimani ortostaattiset sykkeet on mitattu fitnessakatemian ohjeen mukaan. Mittaan aamuisin heti heräämisen jälkeen leposykkeeni. Sitten nousen sängystä, seison paikoillani 30 sekuntia ja otan sykkeen muistiin. Ortostaattinen syke muodostuu kun miinustan 30 sekunnin seisomisen jälkeen mitatusta sykkeestä leposykkeeni.

Viime aikoina ortostaattiset sykkeet ovat tuottaneet minulle ihmetystä ja päänvaivaa. Tulosten karattua jatkuvasti yli 20:een, päätin varmuuden vuoksi ottaa tämän viikon erittäin kevyesti. Halusin nähdä miten alas saan ortostaattisen sykkeen tippumaan kun lepään hyvin. Menetin luottamukseni testiin täysin, kun vielä loppuviikostakin tulokset olivat ihan mitä sattuu. Lauantaiaamun ortostaattinen syke oli 17, mutta sunnuntaiaamuna se oli 33.

Näin suuri heittely ei voi johtua huonosta palautumisesta, sillä päivät ovat olleet erittäin kevyitä. Syy löytyy fitnessakatemian testistä. Se on epätarkka, eikä sillä voi oikeasti saada kunnollisia mittaustuloksia. Pelkkä tietyllä sekunnilla otettu täsmäsyke ei ole luotettava ja vertailukelpoinen.

Netistä löytyviä testejä penkoessa on käynyt tällä viikolla selväksi, että ortostaattinen syke on melko laaja käsite. Fitnessakatemia tarkoittaa ortostaattisella sykkeellä 30-60 sekunnin seisomisen jälkeen mitatun sykkeen ja leposykkeen erotusta. Tampereen Urheilulääkäriaseman liikuntatieteiden maisterin ja testauspäällikön esityksessä ortostaattisella sykkeellä tarkoitetaan 2 minuutin seisomisen jälkeen mitatun sykkeen ja leposykkeen erotusta. Polar tarkoittaa ortostaattisella sykkeellä 3 minuutin seisomisen aikana mitatun keskisykkeen ja leposykkeen erotusta.

Kaikki kolme edellä mainittua lähdettä ohjeistavat, että hyvä ortostaattinen syke on alle 20. Kuitenkin kaikilla kolmella edellä mainitulla testillä ortostaattinen syke on täysin eri. Fitnessakatemian testin perusteella olen kroonisesti ylirasittunut, kun taas Tampereen Urheilulääkäriaseman testin perusteella olen erittäin hyvin palautunut. Ei ole lainkaan yhdentekevää miinustetaanko leposyke 30 sekunnin seisomisen jälkeen mitatusta sykkeestä, 60 sekunnin seisomisen jälkeen mitatusta sykkeestä, 2 minuutin seisomisen jälkeen mitatusta sykkeestä vai 3 minuutin seisomisen ajalta mitatusta keskisykkeestä.

En tiedä miten tulen tästä jatkamaan. Minun on varmaan kokeiltava eri tapoja mitata ortostaattinen syke ja etsittävä oma luotettava tapa tehdä kyseinen testi.

Lunastin Kaarinan syysmaratoilta saamani 154€ arvoisen M&M Kuntotalon lahjakortin. Se kattaa kuntosalin käytön, ohjatut ryhmäliikunta- ja M&M Action tunnit kuukaudeksi. Tiedossa on siis monipuolista lihasharjoitusta juoksuharjoituksen tueksi. On mukava saada vaihtelua omille lihasharjoituksille ilmaisten ohjattujen harjoitusten muodossa.

Viikon suoritukset

Maanantai

Leposyke: 45 bpm
Ortostaattinen syke: 19

Lihasharjoitus 40 min
Huomioita: vatsa, selkä, rinta

Uinti 1 km / n. 45 min
Huomioita: vapaauinti + rintauinti + selkäuinti + taukoja

Tiistai

Leposyke: 45 bpm
Ortostaattinen syke: 25

Juoksu 17,5 km / 2 h 8 min 46 sec / 127 bpm (PK, TV)
Huomioita: tiellä 1,7 km + maastossa 14,1 km + tiellä 1,7 km

Lihashuolto 10 min

Keskiviikko

Leposyke: 50 bpm
Ortostaattinen syke: 25

Juoksu 5,46 km / 29 min 49 sec / 133 bpm (PK, TV)

Lihashuolto 20 min

Torstai (lepopäivä)

Leposyke: 45 bpm
Ortostaattinen syke: 25

Perjantai (lepopäivä)

Leposyke: 45 bpm
Ortostaattinen syke: 25

Lauantai (lepopäivä)

Leposyke: 44 bpm
Ortostaattinen syke: 17

Juoksu 4,27 km / 30 min (PK, VL)

Sunnuntai (lepopäivä)

Leposyke: 44 bpm
Ortostaattinen syke: 33

Juoksu 5,09 km / 45 min 1 sec / 95 bpm (TV)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti